سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالعه ی دقیق در تست خواب؟

آزمایش کلینیکی تست خواب چیست؟

یک مطالعه خواب ، یک پزشک خواب را با کامل ترین ارزیابی از خواب شما ارائه می دهد. از شما خواسته می شود شبانه در یک مرکز خواب ، بیمارستان یا اتاق هتل اقامت داشته باشید.

 

یک آزمایش تست خواب ، که به آن polysomnography نیز می گویند ، امواج مغزی ، ضربان قلب و تنفس شما را هنگام خواب ثبت می کند. همچنین حرکات چشم ، پا و بازو و میزان اکسیژن موجود در خون را ردیابی می کند. این اطلاعات به پزشک شما کمک می کند تا تشخیص دهد و یک برنامه درمانی تهیه کند.

 

ارائه دهنده پزشکی یا یک پزشک خواب ممکن است یک مطالعه خواب را به شما توصیه کند:

 

آزمایش اختلالات تنفسی مرتبط با خواب از جمله آپنه خواب

رفتارهای غیرعادی در هنگام خواب ناشی از پاراسمونیا را ارزیابی کنید

به عنوان بخشی از ارزیابی نارکولپسی یا سایر اختلالات مربوط به هایپوسومنیا

سطح جریان هوا را در بیمارانی که تحت درمان CPAP برای اختلالات تنفسی مربوط به خواب قرار می گیرند ، تنظیم کنید

مشخص کنید که چرا درمان اختلال خواب مثر نیست

برای برخی که مشکوک به آپنه خواب هستند ، ارائه دهنده پزشکی یا پزشک خواب آنها ممکن است به جای مطالعه خواب ، آزمایش آپنه خواب در خانه را توصیه کند. آزمایش آپنه خواب در منزل از تجهیزات مختلفی استفاده می کند که می توانید خودتان آنها را تنظیم کنید.

 

مطالعه خواب راهی برای اطمینان از تشخیص صحیح اختلال خواب است. اگر فکر می کنید ممکن است نیاز به مطالعه خواب داشته باشید با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید.

 

چگونه می توان برای مطالعه خواب آماده شد؟

یک مطالعه خواب شامل یک شب اقامت در یک مرکز خواب ، بیمارستان یا حتی یک اتاق ویژه هتل است. این محیط ها برای راحتی هرچه بیشتر شما فراهم شده اند تا بتوانید یک خواب کامل داشته باشید. به طور معمول ، تا اوایل شب نیازی به ارائه گزارش برای مطالعه خواب خود نخواهید داشت.

 

در روز مطالعه خواب ، باید:

 

تا آنجا که ممکن است برنامه عادی خود را دنبال کنید

از چرت زدن پرهیز کنید

بعد از ناهار از مصرف کافئین خودداری کنید

از استفاده از اسپری های مو یا ژل هایی که باعث اختلال در ضبط خواب می شوند خودداری کنید

از الکل یا داروهای آرامبخش دیگر خودداری کنید ، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد.

ارائه دهنده پزشکی شما ممکن است به شما توصیه کند قبل از مطالعه خواب استفاده از برخی داروها را به طور موقت قطع کنید.

 

وقتی زمان گزارش گیری برای مطالعه خواب است ، هر موردی را که برای برنامه شبانه خود نیاز دارید ، به همراه داشته باشید. خود را برای مطالعه خواب آماده کنید گویی که یک شب در هتل اقامت دارید. ممکن است بخواهید بیاورید:

 

لباس خواب یا لباس راحتی برای خوابیدن

یک مسواک ، خمیر دندان و نخ دندان

آرایش پاک کن

خواندن مطالب

لباس ها را برای صبح تمیز کنید

هنگام ورود ، یک تکنسین خواب از عادت های خواب شما س askال می کند. ممکن است یک پرسشنامه برای پر کردن شما وجود داشته باشد.

 

کمی وقت خواهید داشت تا خود را در خانه بسازید. در اتاق شما بیمار دیگری وجود نخواهد داشت. حمام خواهید داشت و ممکن است تلویزیون برای تماشا داشته باشید.

 

مراحل آزمایش برای مطالعه خواب چیست؟

بعد از ورود و اسکان شما ، تکنسین خواب حسگرهایی را به بدن شما متصل می کند. سنسورهایی که به شما چسب زده شده اند یا به شما چسب زده شده اند ، بدن شما را هنگام خواب کنترل می کنند. این سنسورها بدون درد هستند. اگر آلرژی دارید یا به هر نوع چسب حساس هستید ، حتماً به تکنسین فن بگویید. سنسورها اندازه گیری شما:

 

امواج مغزی

فعالیت عضلات چانه

ضربان قلب

نفس کشیدن

سطح اکسیژن

حرکات پا

سیم ها به قدری بلند هستند که به شما اجازه می دهند در رختخواب حرکت کرده و برگردید. در شروع آزمایش ، از شما خواسته می شود که چشم های خود را حرکت دهید ، دندان های خود را جمع کنید و پاها را حرکت دهید. با این کار مطمئن می شوید سنسورها کار می کنند.

 

شما تا زمان خواب عادی خود آزاد هستید که تلویزیون بخوانید یا تماشا کنید. وقت آن فرا رسیده است که سعی کنید به خواب بروید ، چراغ ها خاموش می شوند و یک دوربین فیلمبرداری با نور کم به شما اجازه می دهد تا از یک اتاق مجاور شما را ببیند. اگر سنسوری شل شود یا در طول شب مجبور شوید به دستشویی بروید ، این فن برای کمک به شما در زمینه سیم ها در آنجا خواهد بود.

 

بسیاری از بیماران مانند خانه خواب خوبی ندارند. این ممکن است به دلیل سنسورها یا محیط ناآشنا باشد. این به طور معمول بر نتایج تأثیر نمی گذارد. تقریباً همه در طی مطالعه خواب به خواب می روند. در بیشتر موارد ، شما برای تشخیص نیاز به هشت ساعت خواب کامل برای پزشک ندارید. گاهی اوقات ، ممکن است برای کمک به خوابیدن در طول مطالعه دارو برای شما تجویز شود.

 

صبح تکنسین سنسورها را آزمایش می کند و سپس آنها را برمی دارد. ممکن است از شما خواسته شود یک پرسشنامه صبحگاهی را پر کنید که در مورد کیفیت خواب و تجربه شما در مرکز خواب س asksال می کند. وقتی بیدار شوید و حسگرها برداشته شوند ، مطالعه کامل است.

بر اساس هشدار مؤسسه ملی قلب، ریه و خون (NHLBI) اختلالات خواب درمان نشده، باعث می‌شود خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی، فشار خون و سکته مغزی افزایش یابد. همچنین ارتباط مستقیمی بین اختلالات خواب و احتمال بروز صدمات ناشی از افتادن و تصادفات رانندگی وجود دارد.

 

خوابیدن یکی از عملکردهای مهم زندگی است که نقش مهمی در سلامتی، نشاط و کارایی افراد بازی می‌کند.  میزان خواب مورد نیاز برای هر فرد به تناسب سن، ژنتیک، شرایط جسمانی و موارد دیگر متفاوت است و اهمیت آن نباید مورد غفلت قرار گیرد، چرا که تأثیر مستقیم بر عملکرد روزانه افراد دارد.

بسیاری افراد به اندازه کافی، خواب لازم برای عملکرد مناسب بدن ندارند. در حالیکه برخی افراد به دلیل موقعیت شغلی، خانواده و ... دچار کمبود خواب هستند؛ عده‌ای دیگر ممکن است به اختلالات خواب درمان نشده مبتلا بوده در نتیجه خواب خوبی نداشته باشند.

عدم توجه به اختلال خواب و درمان نکردن آن، علاوه بر پایین آوردن کارایی افراد، تبعات قابل توجه جسمی و روحی نیز به همراه دارد.

اگر فردی مشکوک به اختلال خواب باشد، معمولاً تست خواب، نخستین مرحله برای تشخیص شدت بیماری و آگاهی از دلایل اختلال خواب است تا با اقدام درمانی مناسب کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشیده و از ابتلا به بیماری‌های جدی جلوگیری شود.https://tavanino.com/What-is-sleep-testing-and-its-application

توضیحات تکمیلی تست خواب یا پلی‌سومنوگرافی

تست خواب، پلی‌مونوگرفی یا پلی‌سومنوگرافی یک ابزار تشخیصی حیاتی و یکی از متداول‌ترین تست‌ها است که برای تشخیص طیف گسترده‌ای از اختلالات خواب در مراکز اختلالات خواب انجام می‌شود.

این آزمایش یک آزمایش غیرتهاجمی و بدون درد است که چرخه‌ها و مراحل خواب بیمار را کنترل می‌کند تا تشخیص دهد که آیا الگوی خواب شما مختل شده است یا خیر. برای انجام این آزمایش، تجهیزات مختلفی به بیمار وصل می‌شود تا فعالیت مغز، فعالیت تنفسی، فعالیت عضلانی اسکتی و اختلالاتی که بیمار از آن رنج می‌برد را مستند کند.

تست خواب همچنین مواردی مانند حرکات چشم، میزان اکسیژن در خون، ضربان قلب و تنفس، خروپف و حرکات بدن را نیز اندازه‌گیری کرده و اطلاعات دقیقی در مورد آنچه که بدن شما در هر لحظه از خواب انجام می‌دهد، فراهم می‌کند تا تصویری کلی از الگوی خوابتان به پزشک نشان ‌دهد. بنابراین تست خواب، کامل‌ترین روش علمی برای ارزیابی خواب شما و کشف هر گونه مشکل است.

نتایج آزمون مطالعه خواب چگونه امتیاز می شود؟

اعضای تیم خواب اطلاعات جمع آوری شده در طول مطالعه خواب را بررسی و ارزیابی می کنند. ارزیابی صحیح مطالعه خواب شما ممکن است دو هفته طول بکشد.

منبع:https://tavanino.com/

 

یک تکنسین خواب ابتدا با مشخص کردن مراحل خواب و شناسایی هرگونه وقوع تنفس غیرعادی یا حرکت پا ، مطالعه خواب شما را به نتیجه می رساند. سپس پزشک خواب نتایج را بررسی می کند تا مشخص کند چه نوع مشکلی در خواب دارید. پس از تشخیص پزشک ، پزشکی که دستور مطالعه خواب را داده است با شما تماس می گیرد تا نتایج را بررسی کنید.