سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کنترل فشار خون و اهمیت آن

آزمایش فشار خون

 

دستگاه فشار خون یک روش ساده برای بررسی فشار خون بیش از حد بالا یا پایین است.

فشار خون اصطلاحی است که در هنگام پمپاژ به دور بدن ، قدرت تحت فشار قرار گرفتن آن در کناره شریانها را به کار می برد.

فشار خون بالا (فشار خون بالا) می تواند رگ ها و اندام های شما را تحت فشار قرار دهد ، که می تواند خطر ابتلا به مشکلات جدی مانند حملات قلبی  و مغزی را افزایش دهد .

فشار خون پایین (افت فشار خون) معمولاً به آن اندازه جدی نیست ، اگرچه  در بعضی از افراد می تواند باعث سرگیجه و غش شود .

آزمایش فشار خون تنها راه تشخیص فشار خون بیش از حد بالا یا پایین است ، زیرا اکثر افراد علائم واضحی ندارند. داشتن یک تست آسان است و می تواند زندگی شما را نجات دهد.

چه زمانی باید فشار خون خود را آزمایش کنم؟

اگر در هر لحظه نگران فشار خون خود هستید می توانید آزمایش فشار خون دهید.

شما می توانید فشار خون خود را در چندین مکان آزمایش کنید ، از جمله:

  • جراحی GP محلی شما
  • بعضی داروخانه ها
  • بعضی از محل های کار
  • در خانه ( آزمایش فشار خون در خانه را در زیر ببینید)
  • در یک  قرار بررسی سلامت NHS که برای بزرگسالان در انگلیس 40-74 ساله ارائه شده است

توصیه می شود حداقل 5 سال یکبار همه بزرگسالان بالای 40 سال فشار خون خود را آزمایش کنند تا مشکلات احتمالی در مراحل اولیه تشخیص داده شود.

اگر قبلاً فشار خون بالا یا پایین تشخیص داده شده اید ، یا به ویژه در معرض خطر بالای این مشکلات هستید ، ممکن است لازم باشد آزمایشات مکررتری برای کنترل فشار خون انجام دهید.

چگونه فشار خون آزمایش می شود

از دستگاهی به نام فشار سنج برای اندازه گیری فشار خون استفاده می شود.

این معمولاً از یک استتوسکوپ ، کاف بازویی ، پمپ و صفحه تشکیل می شود ، اگرچه دستگاه های اتوماتیک که از سنسورها استفاده می کنند و دارای صفحه نمایش دیجیتالی هستند نیز امروزه معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند.

برای آزمایش بهتر است که پشت و پاها را بدون عبور از پشت بنشینید. معمولاً باید آستین هایتان را بالا بزنید یا هر نوع لباس آستین بلند را از آن جدا کنید ، بنابراین می توان این دستگیره را در اطراف بازو قرار داد. سعی کنید هنگام انجام آزمایش آرام باشید و از صحبت کردن خودداری کنید.

در طول آزمون:

  • شما یکی از بازوهای خود را نگه دارید تا در همان سطح قلب قرار گیرد و دکمه سر آن در اطراف آن قرار گرفته باشد - بازوی شما باید در این حالت پشتیبانی شود ، مانند یک بالشتک یا بازوی صندلی
  • کاف برای جلوگیری از جریان خون در بازوی شما به سمت بالا پمپ می شود - ممکن است این فشار کمی ناخوشایند باشد ، اما فقط چند ثانیه طول می کشد
  • فشار در کاف به آرامی آزاد می شود در حالی که از استتوسکوپ برای گوش دادن به نبض شما استفاده می شود (دستگاه های دیجیتال از سنسورها برای تشخیص لرزش در عروق استفاده می کنند)
  • با شروع جریان خون به بازو ، فشار در کاف در 2 نقطه ثبت می شود - از این اندازه گیری ها برای اندازه گیری فشار خون استفاده می شود (به درک میزان خواندن فشار خون مراجعه کنید )

معمولاً می توانید بلافاصله نتیجه خود را ، یا از طرف متخصص مراقبت های بهداشتی که آزمایش را انجام داده و یا از طریق نمایشگر دیجیتال ، مطلع شوید.

کنترل فشار خون در منزل

آزمایش فشار خون همچنین می تواند در خانه با استفاده از دستگاه فشار خون دیجیتال خود انجام شود.

این می تواند بازتاب بهتری از فشار خون شما داشته باشد ، زیرا آزمایش در جایی مانند جراحی GP می تواند احساس اضطراب در شما ایجاد کند و می تواند نتیجه را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین می تواند به شما امکان دهد تا در طولانی مدت راحت تر وضعیت خود را کنترل کنید.

شما می توانید انواع مانیتورهای ارزان قیمت را خریداری کنید تا بتوانید فشار خون خود را در خانه یا هنگام بیرون بودن از خانه آزمایش کنید.

اطمینان از استفاده از تجهیزاتی که به درستی آزمایش شده اند مهم است. انجمن فشار خون انگلیس (BHS) اطلاعاتی در مورد دستگاه های اندازه گیری فشار خون معتبری که می توانید خریداری کنید دارد.

کنترل فشار خون سرپایی

در برخی موارد ، پزشک ممکن است نظارت بر فشار خون 24 ساعته یا سرپایی (ABPM) را توصیه کند.

این جایی است که فشار خون شما به طور خودکار حدود 30 دقیقه در طی 24 ساعت با استفاده از یک کاف متصل به دستگاه قابل حمل که روی کمر شما قرار دارد ، آزمایش می شود.

ABPM می تواند به شما کمک کند تا تصویری واضح از تغییر فشار خون در طی یک روز ارائه دهید.

شما باید در طول آزمون به فعالیتهای عادی روزمره خود ادامه دهید ، گرچه باید از خیس شدن تجهیزات خودداری کنید.

درک میزان فشار خون

فشار خون بر حسب میلی متر جیوه (mmHg) اندازه گیری می شود و به صورت 2 شکل داده می شود:

  • فشار سیستولیک - فشاری که قلب شما خون را به بیرون هل می دهد
  • فشار دیاستولیک - فشاری که قلب شما بین ضربان ها استراحت می کند

به عنوان مثال ، اگر فشار خون شما "140 بیش از 90" یا 140/90 میلی متر جیوه باشد ، به این معنی است که شما فشار سیستولیک 140 میلی متر جیوه و فشار دیاستولی 90 میلی متر جیوه دارید.

به عنوان یک راهنمای کلی:

  • فشار خون طبیعی بین 90/60 میلی متر جیوه و 120/80 میلی متر جیوه در نظر گرفته می شود
  • فشار خون بالا 140/90 mmHg یا بالاتر در نظر گرفته می شود
  • فشار خون پایین 90/60 میلی متر جیوه یا پایین تر در نظر گرفته می شود

فشار خون بین 120 / 80mmHg و 140 / 90mmHg می تواند به این معنی باشد که اگر برای کنترل فشار خون خود اقدامی انجام ندهید ، در معرض ابتلا به فشار خون هستید.

برای مشاهده منبع کیلیک کنید